Zapowiadają się duże przemiany w Orlenie – koncern naftowy zamierza sprzedać spółkę wydawniczą Polska Press. Przewiduje się, że dojdzie do tego w najbliższym czasie. Ireneusz Fąfara, prezes Orlenu, podkreśla kiepski stan finansowy grupy wydawniczej, ale zaznacza, że istnieje solidny plan jej restrukturyzacji. Dodatkowo, firma planuje wycofać się z działalności polegającej na prowadzeniu Orlen Paczki.
Kwestia sprzedaży Polska Press była poruszana już kilka miesięcy temu. Na horyzoncie pojawiły się plany przemodelowania firmy, której właścicielem jest Orlen. Podkreślono wówczas, że Polska Press nie wpisuje się w biznesową strukturę koncernu.
Ciekawym pytaniem jest: kto ma zamiar nabyć Polska Press? „Ekspertom zdaniem, skuteczność takiego planu w firmie tego typu można ocenić po roku, dlatego osobiście przewiduję, że około czerwca lub lipca rozpoczniemy proces sprzedaży” – wyjaśnił prezes Orlenu podczas piątkowego wywiadu dla radia TOK FM. Fąfara poinformował również, że koncern ma zamiar przestać prowadzić Orlen Paczkę i w tej sprawie prowadzi rozmowy z kilkoma firmami, w tym Pocztą Polską.
„Chcemy znaleźć partnera, który wspólnie z nami będzie prowadził ten biznes, albo po naszym wycofaniu dalej samodzielnie go poprowadzi. Tym partnerem może być Poczta Polska. W tej chwili rozmawiamy na ten temat z kilkoma podmiotami” – dodał Fąfara. Jak donosił prezes Orlenu w połowie sierpnia ubiegłego roku, planowana jest restrukturyzacja i następnie sprzedaż Polska Press oraz poszukiwanie partnera dla Orlen Paczki.
Przy okazji przejęcia Polska Press w grudniu 2020 r. Orlen zaznaczał, że „nabycie jednej z największych grup wydawniczych w kraju, połączone z wykorzystaniem umiejętności i potencjału agencji mediowej Sigma Bis i spółki Ruch, umożliwi stworzenie oferty elastycznej, spersonalizowanej i kompleksowej, co znacznie zwiększy satysfakcję klientów”.
Orlen stał się właścicielem 65% akcji Ruch – operatora logistycznego Orlen Paczki – w listopadzie 2020 r. W listopadzie ubiegłego roku Orlen poinformował, że w spółce Ruch wprowadza się działania naprawcze mające na celu poprawę jej wyników finansowych. Koncern zaznaczył, że w ramach sektora sprzedaży detalicznej kioski są likwidowane, a niektórzy ich agenci decydują się na prowadzenie własnej działalności.
W czwartek Orlen przedstawił swoją strategię do 2035 roku pod tytułem „Energia jutra zaczyna się dziś”. Ma to być najbardziej ambitny i największy program inwestycji rozwojowych w historii koncernu. Jego cele obejmują m.in. zwiększenie wydobycia gazu, budowę czterech morskich farm wiatrowych, wielkoskalowych magazynów energii oraz co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych.