Zagrożenie finansowe? Co trzeci obywatel Polski ledwo łączy dwa końce

Badania przeprowadzone przez BIG InfoMonitor pokazują, że niemal 38% Polaków boryka się z problemami finansowymi, podczas gdy 41% cierpi z powodu stresu związanego ze swoją sytuacją ekonomiczną. Mimo że liczba osób doświadczających kłopotów finansowych zmniejszyła się o 10 punktów procentowych w ciągu ostatniego roku, to jednak poziom stresu powodowanego przez rosnące koszty utrzymania wzrósł. Jak wskazują twórcy badania, „wzrost cen, inflacja i niepewność gospodarcza tylko pogłębiają już i tak wysoki poziom stresu”.

Potwierdzono, że kobiety (41%) częściej niż mężczyźni (34%) doświadczają problemów finansowych. Może to mieć związek z niższym poziomem zarobków kobiet oraz specyfiką ich miejsca pracy. Ponadto osoby o wykształceniu średnim (41%) oraz zawodowym czy niższym (44%) częściej zgłaszają problemy finansowe niż absolwenci wyższych uczelni (32%).

W sytuacji kiedy Polacy napotykają na problemy finansowe, większość z nich (58%) decyduje się ograniczyć swoje wydatki do absolutnego minimum. Niektórzy korzystają z wsparcia rodziny (28%) lub znajomych (10%). Inni poszukują dodatkowych źródeł dochodów (27%) lub decydują się sprzedawać zbędne przedmioty, takie jak urządzenia gospodarstwa domowego, odzież czy zabawki dla dzieci (23%).

Zauważono również niewielki wzrost liczby osób, które decydują się na zaciągnięcie kredytu – 9%. „Należy dodać, że obecnie prawie 2,6 miliona Polaków ma problemy ze spłatą zaległych długów” – zaznaczono. Również wzrasta liczba osób korzystających z pomocy społecznej (5%) i jadłodzielni (2%).

Największym obciążeniem dla budżetu Polaków są rachunki za prąd, wodę i gaz – tak twierdzi 44% badanych. Co czwarty respondent wskazuje na koszty żywności (25%), a co piąty na czynsz (23%). W obliczu rosnących cen, około 40% Polaków ogranicza wydatki na kulturę i rozrywkę, takie jak bilety do kina, koncerty czy wyjścia do restauracji. „Więcej niż połowa Polaków nie przeznacza żadnych środków na sport i teatr, a prawie połowa na koncerty, płatne usługi streamingowe oraz hobby związane ze sportem” – zauważyli autorzy badania.